1
00:00:34,219 --> 00:00:38,028
...ve filmu
Andreje TARKOVSKÉHO

2
00:00:39,119 --> 00:00:43,432
<b>NOSTALGIE</b>

3
00:00:46,219 --> 00:00:51,218
Nostalgie bývá chápána jako úlevný
lidský pocit. Projevuje se jako

4
00:00:51,219 --> 00:00:56,218
vytrvalá a hořkosmutná touha po světě,
který měl svůj řád, kde každá věc

5
00:00:56,219 --> 00:00:58,718
měla své místo, kde scházely pochyby,

6
00:00:58,719 --> 00:01:03,718
nejistota a nelad. Nostalgie znamená
v tomto významu smutek z toho,

7
00:01:03,719 --> 00:01:08,718
že odešlo cosi, co dokázalo samo o sobě
naplnit. Bolest z vědomí, že jsem nemohl

8
00:01:08,719 --> 00:01:13,718
být účasten čehosi, co je v přímém
protikladu s vševládnoucím chaosem.

9
00:01:13,719 --> 00:01:18,718
Nostalgie - tedy život udržující
povznášející vědomí, že Řád existoval,

10
00:01:18,719 --> 00:01:23,719
a že tedy není vyloučeno,
že se opět vrátí.

11
00:01:25,719 --> 00:01:30,718
Nostalgie v Tarkovského interpretaci
je jiná. Je si vědoma, že nejenže se

12
00:01:30,719 --> 00:01:35,718
Řád nevrátí, ale jde ve své destrukci
ještě hlouběji - přiznává, že Řád

13
00:01:35,719 --> 00:01:40,718
ani neexistoval. V této apoteóze
beznaděje se hrdinové „Nostalgie“

14
00:01:40,719 --> 00:01:45,718
mění z převaděčů mezi světem
lidským a světem „zón“ v blázny

15
00:01:45,719 --> 00:01:50,718
či tragikomické zoufalce, kteří odmítají
vidět jinak než v ostrých obrysech…

16
00:01:50,719 --> 00:01:55,718
A nemohou tedy vidět žití než jako
pomíjivou epizodu v bezedném oceánu

17
00:01:55,719 --> 00:02:00,719
NEŽITÍ… <i>[Výňatek z recenze</i>
<i>ve sborníku</i> Duchovní film <i>(1994)]</i>

18
00:02:08,719 --> 00:02:10,718
Technická poznámka:

19
00:02:10,719 --> 00:02:15,718
Evidentní utlumení barev není chyba
přepisu, ale režisérův záměr...

20
00:02:15,719 --> 00:02:20,718
Stejně jako později v „Oběti“ požadoval
Tarkovskij při dokončovacích pracích

21
00:02:20,719 --> 00:02:25,718
v laboratoři po dohodě s kameramanem
........